Friday 14 September 2012

__MASIH TERASA__

Sambungan pd entry lps...

Serius aku ckp, sampai sekarang aku masih terkejut..Pernah x korg terfikir, benda2 mcm nh akan terjadi pd diri n family korg sndiri dlm wktu yg paling singkat??? sblm2 nh kita hanya mndengar kematian dr org sekeliling kita jer..Tp bila btul2 berlaku pada diri sndiri, barulah korg terasa cm ne sukarnya utk hadapinya..Tp aper2 pon aku pasrah akan segala ketentuannya..Mmg sukar utk aku lalui semua ini, tp apekan daya, ALLAH lbh menyayanginya lg dr kami sekeluarga..Berat mata memandang, berat lg bahu yg memikulnya..

Aku bkn aper, sbb aku kesiankan pd anak2nya yg masih kecil, sedangkan dlm masa masa, 2org drpd anaknya akan menduduki exam UPSR n SPM pd thn ini..Sedangkan atas pemergiannya pagi itu, anak sulong arwah sdg menduduki trial SPM..Moga2 anak2 buahku tabah menghadapi exam dgn sebaiknya nnt..(Skrg berlangsungnya UPSR, harap2 sofea dpt menjawabnya dgn tenang)...Buat yg terbaik utk ''arwah papa'' anis n along..Hadiahkan padanya nnti kejayaan didunia mahupun diakhirat..Padanya kita datang dan pada-nya jualah kita kembali..

Dahla aku dpt berita kematiannya kul11.30 pagi..Tme tu family sume kalut2 kt hosp..Tu pon sepupu aku call g tau..Nak bertolak blik bknnya dkat, jauh..mkn masa jgk..Hanya mampu berdoa je buat masa tu..Dekat kul3 baru la jenazah smpai kt umh..Serius aku ckp, mmg abg aku drive laju jgk utk smpai tp xde rezeki ktaorg utk jmpa dgnnya buat x terakhir..Jenazahnya terpaksa dikebumikan awal memandangkan hujan lebat n cuaca yg makin gelap..Aku smpai dekat kul6.45, smpai2 terus pegi kubur..

Bila aku buat entry nh, berjujuran airmata aku mengalir tanpa henti..Bukan aku sedih dan meratapi atas pemergiannya tapi aku sngt2 sedih sbb dialah abg sulongku, sama sekali abg yg paling rapat dgn aku dikalangan adk beradik yg lain..Sumpah aku cakap, smpai skrg aku msih xpercaya dia da xde lg didunia nh..Tp aper2 pon aku bersyukur sangat2, arwah dapat merayakan aidilfitri kali ini yg terakhir n hari berbahagia aku dgn kami sekeluarga...Org yg paling sedih sekali semestinya la ma aku, sbbnya ms ma aku operate tangan hari tu akibat bernanah kencing manis, ''arwah'' la yg menjaganya sblm aku ambk cuti..Abah ms tu xde pergi umrah..''Arwah'' la yg mandikan ma, basuh kencing berak ma, sedangkan aku ank pompuan sendiri pon belum tentu sampai tahap tu blh jaga ma aku sorg...Serius aku cakap, smpai skrg aku sedih sangat2..

Hanya ALLAH jer yg memahami segala2nya..Sampaila ma aku operate kedua-dua belah matanya, hanya ''arwah'' yg bnyk dtg menjenguk drpd anak2 lain sbbnya abg aku krja sndiri sng nk tinggal ofis..Ape2 pertolongan ''arwah'' la yg bnyk mmbntu dlm hal kami adik beradik..Kalau nk kira jasanya pd ma, abah n kami adik beradik semua, mmg xterhitung banyaknya..Moga2 ALLAH ampunkan segala dosanya, n tempatkanla arwah dikalangan org2 yg beriman..Sebelum aku dtg KL sempat aku jmpa dgnnya buat kali yg terakhir..Sedih sangat2..Time kasih bnyk2 pd sahabat2 ''arwah'' yg dtg menziarahinya samada dr jauh mahupun dekat, samada dr segi harta benda, kewangan, mahupun kata2 semangat utk kami sekeluarga..Sama2lah kita mendoakan agar rohnya dicucuri rahmat n sentiasa ditempatkan bersama2 org yg beriman..AMIN YA RABBAL ALAMIN...

**Sebelum balik KL hari tu, abah aku sempat lg cakap, lps nh xtau la aper lg ALLAH nk uji abah..Pas 1,1 masalah dtg..Abah igtkan abah yg pegi dulu, tp anak abah yg pegi dlu..(sambil mengeluh) xprnh tngk abah aku sesedih ini..Ape korg rasa kalau abah or ayah korg sndiri ckp mcm tu???? Hanya airmata yg mengiringi segala penderitaan..Sabar banyak2 abah, kuatkan semangat..Abah masih punyai 8org anak lg utk mnjaga abah tika susah mahupon sng..(xsemestinya kita adk beradik rmai, smuanya dpt menyenangkan hati org tua)..Moral of the story, Fikir2kanla sblm hayat mereka masih ada..

AL-FATIHAH... 



abg yg plg sportng d dunia..Tiap2 game bola ''arwah'' la yg sponser tiket..





jenazah slmt dikebumikan..pic dr my cousin..yg pgang cangkul tu abg no.4..

2 comments:

  1. sabar ye kak cik..ana pn kehilangan abg sulung ana awal thn lpas..dia satu2 nya abg yg ana ada kt dunia ni,..tp dia dh tnggalkan kami utk selama2nya..tggal kami 3 beradik pmpuan yg kena jga ma n abah..ma abah dah xde anak laki dh..;(

    ana phm 'perasaan' tu..hanya yg mengalami saja yg akan memahami...Al-Fatihah utk arwah abg k.cik..

    ReplyDelete
  2. ya ana, tq bnyk2 ana..hanya itu yg termampu skrg nh utk k.cik sekeluarga..sedih sngt2 smpai skrg yg masih xblh terima lg...mcm xpercaya pon ada jgk..cpt jer masa itu berlalu dgn pantas..

    YA ALLAH, YA RAHMAN, YA RAHIM, kuatkanlah smgt hambamu ini n lapangkanlah dadaku ini utk menerima sgla ketentuanmu..

    ReplyDelete